به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، همه ساله جمع كثیری از
زائران كشورمان به لحاظ منطقه اسكان در منطقه ای قرار می گرفتند كه
برای تردد به ایستگاه اتوبوس های مشرف مسعی وارد شده و با پیمودن
حیاط گسترده ای كه شیب ملایمی هم داشت از طریق مسعی وارد
مسجدالحرام می شدند. اما امسال به لحاظ ساخت و ساز در مسجدالحرام و
محیط پیرامون آن زائران همان منطقه از مكه برای ورود به مسجدالحرام
فقط از دو مسیر (یكی در مروه و دیگری نزدیكی مروه) می توانند به
مسعی وارد شده و از آنجا فقط از طریق یك تونل بزرگ كه تعبیه شده
است به مطاف وارد شوند.
راه های ورود به مسجدالحرام از حوالی حجرالاسود تا بعد از ركن
عراقی و تا نزدیكی پشت حجر اسماعیل به جز ورودی تونلی كه از مسعی
كشیده شده، یكسره مسدود است و با دیواره ای كه تصاویر قبلی همان
بخش مسدود شده را بر خود دارد، تزئین شده است. تونل تعبیه شده برای
ورود زائران تقریبا روبروی ركن عراقی است و مناره های بلند روبروی
این ركن نیز به مرور در حال كم كردن ارتفاع است چرا كه در قسمت
پشتی آن مناره ها ساخت و ساز اصلی تاسیات جدید مسجدالحرام در حال
انجام است.
در منطقه مشرف بر حجرالاسود و مقام (كه زمزم واقع بود) ساخت و ساز
گسترده ای شبیه به یك صحن بزرگ در حال احداث است كه ستون های آن در
حال قد برافراشتن است. عکس های زیر از مهر و پایگاه اطلاع رسانی حج
و زیارت، ساخت و ساز اطراف خانه خدا را نشان میدهد. بنا به گزارش
فرارو گسترش و تغییرات ساختمانی در مسجدالحرام كه مدتی است آغاز
شده به صورت شبانه روزی ادامه دارد.
بنا به این گزارش، مسجدالحرام فعلی در توسعه زمان ملك فهد به
366 هزار و 168 متر رسید كه در توسعه كنونی در زمان ملك عبدالله
332 هزار متر به آن اضافه میشود و مسعی در توسعه اول و دوم به 29
هزار متر و در زمان ملك عبدالله به 82 هزار متر افزایش یافت. مجموع
زیربنای مسجد الحرام و صحنهای اطراف آن، پس از طرح توسعه ملك
عبدالله به 698 هزار و 168 متر میرسد. لازم به یادآوری است مجموع
زیربنای حرم مطهر امام رضا (ع) یك میلیون متر مكعب است كه 300 هزار
متر از مسجدالحرام بزرگتر میباشد.